Fastighetsbolaget Willhem inleder nu ett pilotprojekt tillsammans med LocalLife, som är en ny digital tjänst för grannskapssamverkan. Via ett socialt nätverk kan grannar dela och låna saker av varandra, tipsa om aktiviteter i området och hjälpa varandra att hålla ögon och öron öppna för om man reagerar på något i närmiljön.
Idén med LocalLife är att erbjuda grannar ett enkelt sätt att tillsammans verka för en hållbar utveckling av sitt område och grannskap. Via en mobilapp kan grannar lära känna varandra och skapa en lokal delningsekonomi genom att låna, skänka, byta och rekommendera saker och tjänster. Det finns också möjlighet att bygga upp en kunskapsbank om området, samarbeta kring utveckling och trygghet, ordna event och erbjuda varandra tjänster som hundvakt och läxläsning.
LocalLife är sprunget ur forskning
om smarta städer på Kungliga Tekniska högskolan. Med sin plattform vill man göra
det lättare för boende att samarbeta och tillsammans bättre nyttja nya
lösningar för hållbarhet.
Willhem har som första fastighetsägare valt att stötta initiativet genom att informera
om tjänsten i ett par utvalda grannskap i Stockholm och Halmstad. Utfallet
kommer att följas upp och ska bidra till att ytterligare utveckla tjänsten så
att den ger maximal nytta för användarna.
− Det här är ett nytt och spännande sätt att se på grannsamverkan som passar
väl in i hur vi tänker med att erbjuda nya digitala tjänster som förenklar
vardagen för våra hyresgäster, säger Peter Lundstedt, fastighetsdirektör hos
Willhem. På sikt tror vi också att en god samverkan och engagemang mellan
grannar kan bidra till att skapa tryggare och mer attraktiva områden.
Patrik Nyström är Vd på LocalLife
och ser stora fördelar med att få vidareutveckla tjänsten tillsammans med ett fastighetsbolag.
− Vi vill bygga en digital infrastruktur som underlättar inte bara för boende utan för
lokalsamhällets alla aktörer att kommunicera och samarbeta, säger Patrik
Nyström.
Läs pressmeddelandet på Mynewsdesk.